Musica Classica – muzyka z przestrzeni dziejów

Za nami pierwsza edycja festiwalu Musica Classica, na który zaprosili Burmistrz Miasta Jasła
oraz Wójt Gminy Jasło, przy współorganizacji Państwowej Szkoły Muzycznej I stopnia im. W.Lutosławskiego w Jaśle oraz Prywatnej Szkoły Muzycznej II stopnia w Jaśle. Dyrektor artystyczny festiwalu, Mateusz Gałuszka zaplanował w pierwszej edycji festiwalu trzy koncerty.

Pierwszy z koncertów odbył się 14 kwietnia 2019 roku w drewnianej architekturze XVI wiecznego kościoła w Trzcinicy, gdzie nawet najmniejszy niuans wokalnej muzyki pasyjnej wprawiał licznie zgromadzonych słuchaczy w nastrój metafizycznej refleksji. Każde słowo, każdy dźwięk docierał niemal z doskonałą precyzją i tylko czasem skrzypienie drewna pod nogami tworzyło swoisty kontrapunkt do dźwięków skomponowanych na przestrzeni dziejów. Wśród wielu dzieł zabrzmiały m.in: Miserere (Gregorio Allegri, 1638), Libera me (Gabriel Fauré, 1888) oraz Ludu mój, ludu (Henryk Mikołaj Górecki, 1986).

Wykonawcami pierwszego koncertu byli:
Chór Soli Deo działający przy I Liceum Ogólnokształcącym w Jaśle (Monika Twarduś – dyrygent),
Zespół Wokalny Prywatnej Szkoły Muzycznej II stopnia w Jaśle (Kornelia Wojnarowska -przygotowanie zespołu),
Aleksandra Cieślik -sopran , lira korbowa,
Paulina Pawluś – sopran,
Gabriela Zoła – sopran,
Franciszek Szmyd – bas,
Jan Baciak –  instrumenty klawiszowe (14.04.2019),
Kamila Kowalska – recytacje,        
Kornelia Wojnarowska – opieka artystyczna.

Drugi koncert odbył się w dniu 25 maja w Sanktuarium Św. Antoniego, w którym dźwięki utworów organowych w wykonaniu Mateusza Gałuszki rozprzestrzeniały się po neogotyckiej architekturze, przenosząc melomanów w świat niekończących się barw największego instrumentu muzycznego.

W koncercie organowym zabrzmiały:
– Jan Sebastian Bach: Fantazja i Fuga g-moll BWV 542,
– Feliks Mendelssohn – Bartholdy: VI Sonata d-moll op. 65,
– Alexander Guilmant: Sonata na organy no.1, op. 42.
O budowie poszczególnych utworów oraz życiu ich twórców opowiadał Marek Rolek – nauczyciel przedmiotów teoretycznych w Prywatnej Szkole Muzycznej I i II stopnia w Jaśle oraz Państwowej Szkole Muzycznej I stopnia w Jaśle.

Trzeci, zarazem ostatni koncert odbył się w dniu 8 czerwca, w zabytkowym, drewnianym kościele w Szebniach. Repertuar skupiony był wokół twórczości kompozytorów baroku, a szczególnie jednego z najwybitniejszych twórców przełomu XVII i XVIII wieku – Antonio Vivaldiego. Łatwo przypuszczać, iż architektura kościoła z początków XVII wieku doskonale korespondowała z dziełami, które powstały zaledwie kilkadziesiąt lat później.

Wyjątkowość tego koncertu polegała także na zestawieniu dwóch pokoleń. W pierwszej części wystąpili młodzi artyści, uczniowie Państwowej Szkoły Muzycznej I stopnia im. W.Lutosławskiego w Jaśle oraz uczniowie Prywatnej Szkoły Muzycznej II stopnia w Jaśle:

Kinga Tutaj (skrzypce) z klasy Macieja Wulwa z Państwowej Szkoły Muzycznej I stopnia im. W.Lutosławskiego w Jaśle (akomp. Mateusz Gałuszka),
– Georg Friedrich Händel: Sonata D-dur op.1 nr 4 (cz. III i IV);

Marzena Wiecheć (trąbka) z klasy Tadeusza Wróbla (zastępstwo: Ireneusz Fatyga) z Państwowej Szkoły Muzycznej I stopnia im. W.Lutosławskiego w Jaśle (akomp. Mateusz Gałuszka),
– Francesco Veracini: Sonata e-moll (cz. I i II);

Karol Kos (saksofon) z klasy Agaty Bartoś z Prywatnej Szkoły Muzycznej II stopnia w Jaśle,
– G.F. Händel: Sonata g-moll na skrzypce (cz. I i II, akomp. Mateusz Gałuszka, transkrypcja na saksofon altowy – Maciej Wulw);

Maciej Ochwat z klasy Tomasza Mazura z Prywatnej Szkoły Muzycznej II stopnia w Jaśle,
– J.S.Bach – Preludium i fuga e-moll BWV 533.

W drugiej części koncertu, w muzyczny świat Antonio Vivaldiego zaprosili dojrzali artyści, jednocześnie nauczyciele jasielskich szkół muzycznych:
Katarzyna Sytnik – skrzypce barokowe,
Maciej Wulw – skrzypce barokowe,
Paweł Pietruszka – klarnet,
Mateusz Gałuszka – realizujący na instrumencie klawiszowym partię basso continuo

Zgromadzona publiczność mogła wysłuchać koncertów, przez wielu uznanych za reprezentacyjne utwory z gatunku muzyki instrumentalnej epoki baroku:
– Koncert d-moll na dwoje skrzypiec RV565 op.3 nr. 11,
– Koncert B-dur na obój i skrzypce RV548,
– Koncert a-moll na dwoje skrzypiec RV522 op.3 nr. 8.

Muzyczne prezentacje poprzedzane były informacjami o utworach oraz ciekawostkami z życia kompozytorów opowiadanych przez Marka Rolka – nauczyciela przedmiotów teoretycznych w jasielskich szkołach muzycznych. Podsumowując cały festiwal nasuwa się mała refleksja. Optymistycznym jest fakt, iż w dzisiejszym świecie opanowanym przez muzykę pop, znalazło się miejsce na  muzykę pełną artystycznych uniesień oraz wysublimowanych brzmień. Muzykę zachęcającą do refleksji, a zarazem poruszającą naszą wyobraźnię. Muzykę znaną, ale na nowo odkrytą, dzięki interpretacjom jasielskiej młodzieży i ich pedagogów.
Jakie będą kolejne edycje festiwalu? Zobaczymy, co czas przyniesie. Wierzę jednak, że organizatorom starczy sił i wytrwałości, by kontynuować i rozwijać kolejne edycje festiwalu Musica Classica.